Diumenge, 31 de desembre de 2020, i gairebé totes i tots al sofà de casa, cara la televisió. Són les 23:59 i el moment que tant hem esperat ha arribat. El 2020 ja és història, però sempre serà recordat com l'any de la Covid.
El passat mes de març, les escoles van tancar, però l'educació va continuar. Tant mestres com alumnes van treballar i donar el 120% per minimitzar els efectes d'aquest tancament, però el resultat final no va ser l'esperat. La bretxa digital, social i salarial van multiplicar les desigualtats entre alumnes.
Al món educatiu, un any per a oblidar, però també per a recordar. La pandèmia ha tret a la llum la feblesa del sistema educatiu. Les retallades dels anys de la crisis i la falta d'inversió han multiplicat els efectes d'aquesta pandèmia.
El passat mes de març, les escoles van tancar, però l'educació va continuar. Tant mestres com alumnes van treballar i donar el 120% per minimitzar els efectes d'aquest tancament, però el resultat final no va ser l'esperat. La bretxa digital, social i salarial van multiplicar les desigualtats entre alumnes.
Però aquestes desigualtats també van colpejar a mestres i professionals de l'educació, ja que no totes i tots tenien adquirit un nivell bàsic de la tan necessària Competència Digital.
Presencialitat
Al setembre començà el nou curs escolar, i ho va fer de manera presencial (no sabem si degut a que era una necessitat educativa o econòmica), però tot i haver disposat de més de 5 mesos per millorar les condicions de presencialitat, seguim amb les mateixes mancances i problemes. Les mestres i els mestres que no tenien un control informàtic bàsic, continuen sense tenir-lo, i els alumnes que no disposen de les condicions òptimes per treballar a casa, continuen sense tenir-les. A més a més, continuem esperant els ordinadors amb connexió que l'administració havia de repartir entre les alumnes i els alumnes. Un quant a la millora de les instal·lacions, ni les tenim ni crec que arribran...
Entrem en l'any 2021
Per sort, el 2020 és història, però com ja hem comentat al primer paràgraf, aquest any l'hem de recordar i tenir-lo present per no repetir les errades del passat.
Si volem una educació pública i de qualitat, les condicions han de millorar. Moltes escoles necessiten reformes urgents, bona ventilació i una calefacció en condicions. En quant a l'accés a internet, s'ha de garantir que totes i tots els alumnes tinguin accés en condicions igualitàries.
En quant a la presencialitat de l'educació, ha quedat demostrat que, sobre tot a l'educació primària, és necessària, per tant, els protocols de seguretat han de ser clars. No és possible que les mesures a prendre en cas d'un positiu es modifiquin continuament amb l'única intenció de maquillar els resultats i que sembli que el departament d'educació està fent un bon treball.
Per al 2021 volem la fi de les mascaretes i la tornada a la normalitat, però sembla que això encara trigarà. Així que mentre esperem a la fi d'aquesta maleïda pandèmia, sols demanem una mica de sentit comú per part de l'administració. Estem cansats d'escoltar mentides i falses promeses, volem acció i inversió.
Feliç any nou a totes i tots els professionals de l'educació, ho mereixeu!
Para leer en castellano, leer la publicación en Medium: https://salvacuenca.medium.com/
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada